Barnet pekar på hunden i djuraffären – när de tittar närmare inser de personalens geniala bluff

Adoptera, köp ej. Så lyder en fras runt om på djurhem i hela världen.

En butik i Brasilien kom på en briljant idé för att visa människor att det inte finns några skillnader på djur.

I ett klipp som spridits världen över får vi se en djurbutik i Brasilien som säljer valpar och kattungar till de som söker nya vänner till familjen.

”Adoptera, köp ej”

Men frasen ”adoptera, köp ej” har fått många att reagera på den stora mängd djur som avlas och sedan säljs till familjer, när det redan finns så många hemlösa djur i samhället.

Så ett djurhem bestämde sig, tillsammans med butiken, för att byta ut alla djur som var ”till salu” till husdjur från djurhemmen. Detta gjorde de utan att berätta för någon, just för att se folks reaktioner och göra ett socialt test på om det var någon skillnad. Men det fanns ingen skillnad, enligt Paw my Gosh.

Folk älskar djuren

Människor klappar djuren och tycker att de är sötast i världen – det enda är att de inte vet att de är adoptionsdjur och inte till försäljning.

Mannen i butiken håller masken och låter folk få hälsa på djuren – man kan se hur snabbt folk förälskar sig i djuren. Men sedan frågar folk vad djuren kostar – och mannen som jobbar i butiken svarar ”ingenting”. Endast kostnader för försäkring och adoptionsavgifter. Men själva djuren kostar inte det normala som butiken tjänar på att sälja djuren.

Budskapet gick fram

Sedan berättar mannen om det sociala experimentet och bara förrän då förstår människorna att det är adoptionsdjur i burarna.

Budskapet nådde hela vägen fram till människorna som fick uppleva samma kärlek och omtanke från adoptionsdjur som vilket djur som helst. Testet togs emot bra av besökarna som hyllade butiken och djurhemmet för den geniala idén att byta ut djuren – det kanske får folk att förstå hur mycket hemlösa djur som redan finns där ute.

Se när folk går fram och hälsar på djuren, utan att veta att dolda kameran sitter uppe:

Tycker du att det här var bra gjort för att sprida budskapet? Sprid gärna vidare för att dela din åsikt.