Efter flera larm – nu varnar polisen allmänheten: ”Lämna inte era hundar i varma bilar”

Trots att det bara är april är det redan höga temperaturer.

Detta gör att det också blir varmt för våra fyrbenta vänner.

Nu varnar polisen efter flera larm att ägare inte ska lämna sina hundar i varma bilar.

Det är just nu varmt för månaden och årstiden. Under den senaste veckan har det under flera håll i landet kommit upp till 18 plusgrader.

Detta har lett till att polisen nu vill gå ut med en varning.

Under påskafton har nämligen flera larm kommit in efter att flera hundar upptäckts blivit lämnade i varma bilar.

”Med anledning av att vi nu går mot varmare årstider vill vi uppmärksamma alla hundägare att inte lämna hundar i en varm bil. Det är förknippat med stora risker, även om bilen står i skuggan”, skriver polisen Västerbotten på sin hemsida.

Vidare skriver polisen att bilen är ett fordon inte ett förvaringsutrymme.

”Veterinärer får varje år behandla hundar och katter som fått värmeslag när de lämnats kvar i bilen av sina ägare. Din bil är ett fordon, inget förvaringsutrymme för ett djur.”, skriver polisen på sin hemsida.

Viktiga ord! Nu hjälps vi åt att sprida denna varning genom att trycka på dela-knappen!

Newsner strävar efter en trovärdig och mångsidig rapportering. Uppgifter som publiceras på Newsner.com ska vara korrekta, underbyggda och relevanta. Här kan du läsa mer om vårt arbeta för att skapa engagerande, underhållande och trovärdig journalistik. Här kan du läsa mer...

 

Läs mer om...